Turizm Fakültesi
Bu bölümdeki koleksiyonlar
Güncel Gönderiler
-
Problems faced by hotel businesses within the scope of environmental analysis factors: The case of Akçakoca
(2024)The aim of the research is to identify the problems faced by hotel businesses within the scope of internal and external environmental factors. In this context, qualitative research method was applied in the research. Data ... -
Turizmin “Özgürlük” ve “Yolda Olmak” Hâli: Türkiye’deki Karavan Turistlerini Anlamaya Yönelik Bir Araştırma
(2024)Karavan turizmi sahip olduğu seyahat/konaklama şekli ve turist yapısı gibi unsurlarıyla diğer turizm türleri arasından sıyrılan özel bir turizm çeşididir. Bu çalışma, en temelde bu özel turizm türünün hitap ettiği turist ... -
COVID-19 Pandemisinin Turizm Endüstrisine Olumlu Etkilerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma
(2024)Bu araştırmanın temel amacı COVID-19 pandemisinin turizm endüstrisine olası olumlu etkilerini tespit etmektir. Bu amaçla çalışma kapsamında alanyazın taraması yapılarak COVID-19 pandemisinin olumlu ve olumsuz etkileri ... -
İstanbul’un Yöresel Lezzetleri ve Gastronomi Kimliğine Katkıları Bakımından İncelenmesi
(2024)İstanbul gibi kitlesel göçle toplumsal yapısı değişime uğramış büyük metropollerde neyin yöresel olduğunu ve neyin yöresel kaldığını tespit etmek zordur. Bu çalışmanın amacı; İstanbul’un yöresel gastronomi ürünlerinin izini ... -
İş Stresi ve Tükenmişlik Sendromunun Çalışan Performansı Üzerine Etkileri (The Effect of Job Stress and Burnout Syndrome on Employee Performance)
(2024)Bu araştırmanın amacı; iş stresi ve tükenmişliksendromunun çalışan performansı üzerine etkisini ortayakoymaktır. Araştırmanın evrenini turizm bakanlığıişletme belgesi bulunan konaklama tesislerioluşturmaktadır. Evreni ... -
Et ve Et Ürünleri Tarihi Üzerine Bir Araştırma
(2024)İnsanoğlu geçmişte beslenme ihtiyacını karşılamak için çeşitli besinler tüketmiştir. Bu besinler içerisinde et ve et ürünleri önemli bir yer tutmaktadır. Et ve et ürünleri protein kaynağı olması sebebiyle günümüzde de ... -
Türkiye’nin Coğrafi İşaretli Peynirlerinin Fonksiyonel Gıdalar Kapsamında Değerlendirilmesi
(2024)Bu araştırmanın temel amacı Türkiye’nin coğrafi işaretli peynirlerini fonksiyonel gıdalar kapsamında değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan faydalanılarak Türkiye’nin 18 adet coğrafi ... -
Determinants of organizational stress: A research the framework of attribution theory
(2024)Stress, which has various dimensions, is a reaction that can disrupt the daily routines of living things in terms of physiology and psychology. Organizational stress is a situation that can cause disruption in the joint ... -
Müşterilerin lüks mutfak “haute cuisine” deneyimi bileşenlerinin incelenmesi: Gault Millau Rehberinde listelenen restoranlar örneği
(2024)Bu çalışmanın amacı, müşterilerin Gault Millau Rehberi’nde bulunan restoranlara yönelik lüks mutfak deneyimlerini inceleyerek bu deneyimin altında yatan boyutları ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, ... -
Türkiye Selçuklu Mutfağına Özgü Yiyecek ve İçecek Sunan İşletmeler Üzerine Bir Değerlendirme
(2024)Araştırmanın amacı, Türkiye Selçuklu mutfağına ait yiyecek ve içecek sunan işletmelerde hangi yemeklerin sunulduğunun tespit edilmesi ve yiyecek ve içecek işletmelerinde Türkiye Selçuklu mutfağına ait yemeklerin gelecek ... -
Kazakistan'ın Gastronomi Turizmi Potansiyeli: Swot Analizi Üzerine Bir Araştırma
(2024)This study aims to determine the gastronomy tourism potential of Kazakhstan and to evaluate its strengths, weaknesses, opportunities, and threats within the scope of gastronomy tourism. The universe of the study consists ... -
Understanding the Effects of Reservation Systems and Online Transaction Capacity on the Competitiveness of Travel Agencies
(SCIENDO, 2024)The purpose of this study is to determine the effect of travel agencies’ reservation systems and online transaction capacities on their competitiveness. With the developments in technology and the integration of ... -
THE EFFECT ON BUSINESS PERFORMANCE OF MARKETING STRATEGIES IMPLEMENTED AGAINST THE CRISES
(UNIV FEDERAL JUIZ FORA, CAMPUS UNIV, 2024)The aim of the research was to identify the impact of marketing strategies implemented by hotel businesses in response to crises on business performance. Four & five-star hotels in the Antalya and Istanbul provinces ... -
Over-gastronomy: conceptualisation of the problems in gastronomy
(Routledge, 2024)Gastronomy tourism creates significant attraction for destinations, putting pressure on them due to excessive interest and demand. In this context, the research examines the excess caused by gastronomy tourism in Barcelona ... -
Leisure constraints among Turkish families: a multi-level approach
(Routledge, 2024)Despite the increase in the number of recreational facilities in Turkey, participation in leisure activities is still low. It is essential to understand the reasons behind the lack of participation in leisure activities ... -
The effect of tourist guide performance on memorable tourism experiences and revisit intention
(Emerald Group Publishing Ltd., 2024)Tourist guides undertake many versatile roles as a requirement of their profession. The realisation of these roles also affects the performance of the guide. Findings obtained from empirical evidence on the effects of the ... -
The significance of the relationship between novel coronavirus (COVID-19) and smart transportation system applications for tourism activities
(Emerald Publishing, 2024)Social/physical distancing rules that resulted in the novel coronavirus (COVID-19) have caused restrictions on national and international transportation. Since tourism activities are an industry based on transportation and ... -
Metaverse in tourism education: A mixed method on vision, challenges and extended technology acceptance model
(Elsevier B.V., 2024)The metaverse, an emerging educational frontier, presents boundless opportunities and distinct challenges for educators and students alike. This study delves into these aspects within the context of tourism education, ... -
Intellectual structure on artificial intelligence studies in tourism and hospitality: a bibliometric analysis
(Emerald Publishing, 2024)Purpose: The paper aims to reveal the intellectual structure of studies on artificial intelligence (AI) in the fields of tourism and hospitality. Evaluations regarding the intellectual structure have been made based on ... -
Assessment of hotels' online complaints in domestic tourism: mixed analysis approach
(EMERALD GROUP PUBLISHING LTD, 2024)PurposeThis study aims to test the complaints of tourists who visit five-star hotels in Antalya, Turkey, on those same hotels' websites.Design/methodology/approachIn the study, the data were collected with qualitative ...