Destinasyon Sürdürülebilirliği Kapsamında De-Marketing Uygulamaları: Sapanca Destinasyonuna Dair Önleyici Bir Çalışma
Özet
Bu çalışma Sapanca destinasyonunda gelecekte meydana gelmesi muhtemel taşıma kapasiteleri ve sürdürülebilirlik sorunlarına karşılık önleyici faaliyetler sunmak üzere tasarlanmıştır. Çalışmanın amacı bahsi geçen olası sorunlara karşı pazarlamama (de-marketing) uygulamaları ile bir dizi iyileştirici tedbirler geliştirmektir. Turizm destinasyonlarında sürdürülebilirlik ihmal edildiğinde destinasyonlar yaşam döngüsünde son evreye geçmekte, turizmin sağladığı avantajlar kaybedildiği gibi çevresel, ekonomik ve kültürel tahribat yaşanmaktadır. Bunun olmasını engellemek için önleyici ve giderici tedbirlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışma ile Sapanca destinasyonunun mevcut durumu gözlenmiş ve analiz edilmiş, literatürdeki pazarlamama çalışmalarından derlenen veriler Sapanca destinasyonu özelinde uyarlanarak öneriler sunulmuştur. Bu önerilere göre Sapanca destinasyonu için taşıma kapasitelerini hesaplayan araştırmalara ihtiyaç vardır ve taşıma kapasitelerinin ilerleyen yıllarda turizm planlamasında hesaba katılması gerekmektedir. Sapanca destinasyonunun temel turizm çekiciliğinin doğal kaynakları olması nedeniyle, doğal kaynakların aşırı kullanıma bağlı deforme olmasını engellemek için kullanımı kısıtlayıcı pazarlamama uygulamalarına ihtiyaç duyulması ileriki yıllar için muhtemeldir. This paper is designed as a preventive research in order to possible threats of exceeding carrying capacities and sustainability limits in Sapanca destination. The aim of this paper is to present some improvements to that threat with demarketing tools. Ignoring sustainability results as destination reaching the last period of its life cycle and also losing all kinds of benefits from tourism. Also, cultural, economic and environmental damages come with it. To reverse that affects, preventive and corrective steps must be taken. Actual situation in Sapanca is observed and analized and data about demarketing are collected in literature to establish an accurate foundation for suggestion for Sapanca destination in the name of demarketing applications for destination sustainability. Further researches are needed in order to examine carrying capacities of the destination and those should be taken into consideration during tourism planning. Since natural resources are main attractiveness of the destinations, they must be protected gains over -use by demarketing tactics for the forthcoming years.
Kaynak
Türk Turizm Araştırmaları DergisiCilt
4Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.469https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJeU5UWTBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.14002/593