Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGüven, Ebru Özlem
dc.contributor.authorYiğit, Furkan
dc.date.accessioned2022-02-09T12:32:20Z
dc.date.available2022-02-09T12:32:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-enZf88kfzOQ8OA3O79_5b0IQTtCD43syLmcEElQcRgj
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/EkGoster?key=6ZtRe5rnHrr74rjfYBQv_nlL625Aw6MaW9t3K1mCyQGsFqLboBIIHg-COii6YsZW" target="_blank">
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14002/748
dc.description.abstractTurizm, destinasyonlarda ekonomik kalkınmayı sağlayan aynı zamanda ekonomik gelişimin beraberinde sosyokültürel ve çevresel kalkınmayı da beraberinde getiren bir yapıya sahiptir. Turizm, bir destinasyona ekonomik girdi sağlayan en önemli etkendir. Ekonomik gelişmelerden en çok kazanç sağlayan destinasyonda farklı alanlarda faaliyet gösteren mikro, küçük ve orta büyüklükteki (KOBİ) işletme sahipleri olmaktadır. Turizm faaliyetlerinin sürdürüldüğü destinasyonlarda ekonomik, sosyal ve çevresel anlamda olumlu ve olumsuz önemli etkiler bırakılmaktadır. Turizmden dolayı ortaya çıkan olumlu ve olumsuz etkilerden en çok etkilenen kesim yerel halk olmaktadır. Bu çalışmada hem destinasyonda yaşayan hem de ticari faaliyette bulunan girişimcilere (işletme sahibi) uygulanmıştır. Bu bilgiler ışığında, çalışmanın Sakarya ilinin Karasu ilçesinde yaşayan ve faaliyet alanlarına göre farklılık gösteren mikro, küçük ve orta büyüklükteki işletmelere (KOBİ) sahip girişimcilerin (işletme sahibi) görüşleri doğrultusunda turizmin sosyokültürel ve sosyoekonomik etkilerinin turizm algıları üzerindeki etkisinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, Sakarya ilinin Karasu ilçesinde ikamet eden 384 katılımcıdan oluşan örneklem grubuna anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. T-testleri yapılarak girişimcilerin görüşleri doğrultusunda turizmin sosyokültürel etkileri ve turizm algısının girişimcilerin demografik değişkenlerine göre farklılıkları incelenmiştir. Yapılan testler sonucunda turizmin sosyokültürel etkileri ve turizm algısı girişimcilerinin demografik değişkenlerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çoklu regresyon analizi yapılarak turizmin sosyokültürel etkilerinin turizm algıları üzerindeki etkisi tespit edilmiştir. Analiz sonucunda, ekonomik algının sadece %7'si turizmin sosyokültürel etkileri tarafından açıklanmıştır. Çevresel algının ise %30'u turizmin sosyokültürel etkileri tarafından açıklanmıştır. İki bağımlı değişkeninde (çevresel ve ekonomik algı) anlamlılıkları mevcuttur. Analiz sonucunda turizmin sosyokültürel etkileri girişimcilerin turizm algısını olumlu ve olumsuz yönden etkilediği tespit edilmiştir. Korelasyon analizi yapılarak turizmin sosyokültürel etkileri ile turizm algısı arasındaki ilişkinin yönü ve şiddeti tespit edilmiştir. Boyutların analizinde düşük ve orta şiddetli doğrusal, negatif ve pozitif bir ilişki görülmüştür. Analiz sonucunda turizmin ilgili boyutlar ile anlamlı ilişkiler çıkarılmıştır. Yapılan analizler ve hipotezler neticesinde girişimcilerin turizmin sosyokültürel etkilerine ve turizm algısına yönelik algılamalarında literatüre ve yapılan çalışmalara göre farklılıklar ve benzerlikler görülmüştür.en_US
dc.description.abstractTourism has a structure that enables economic development in destinations but also brings with it sociocultural and environmental development. Tourism is the most important factor providing economic input to a destination. Micro, small and medium-sized (SME) business owners operating in different fields are the destinations that benefit the most from economic developments. In the destinations where tourism activities are continued, positive and negative effects are left economically, socially and environmentally. Local people are the most affected by the positive and negative effects of tourism. In this study, it was applied to entrepreneurs (business owners) who both live in the destination and are in business activity. In the light of this information, it is carried out to determine the impact of the sociocultural and socioeconomic effects of tourism on tourism perceptions in line with the opinions of entrepreneurs (business owners) who live in Karasu district of Sakarya province and have micro, small and medium-sized enterprises (SMEs) that differ according to their fields of activity. For the purpose of the study, a survey was applied to the sample group consisting of 384 participants residing in Karasu district of Sakarya Province. The data obtained were analyzed with the help of the SPSS package program. T-tests were carried out and the sociocultural effects of tourism and the differences of the perception of tourism according to the demographic variables of entrepreneurs were examined in accordance with the opinions of entrepreneurs. As a result of the tests, it was concluded that the sociocultural effects of tourism and the perception of tourism differ according to the demographic variables of entrepreneurs. By multi-regression analysis, the effect of the sociocultural effects of tourism on tourism perceptions was determined. As a result of the analysis, only 7% of the economic perception was explained by the sociocultural effects of tourism. 30% of the environmental perception is explained by the sociocultural effects of tourism. They have significantities in two dependent variables (environmental and economic perception). As a result of the analysis, it was determined that the sociocultural effects of tourism positively and negatively affected the tourism perception of entrepreneurs. Correlation analysis determined the direction and severity of the relationship between the sociocultural effects of tourism and the perception of tourism. In the analysis of dimensions, a linear, negative and positive relationship with low and moderate to severe was seen. As a result of the analysis, meaningful relations with the relevant dimensions of tourism were extracted. As a result of the analyses and hypotheses, differences and similarities were seen according to the literature and studies in the perceptions of entrepreneurs for the sociocultural effects of tourism and the perception of tourism.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTurizmen_US
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectKOBİen_US
dc.subjectgirişimcien_US
dc.subjectsosyokültürel etkien_US
dc.subjectturizm algısıen_US
dc.subjectSMEen_US
dc.subjectentrepreneuren_US
dc.subjectsociocultural influenceen_US
dc.subjectperception of tourismen_US
dc.titleTurizmin sosyokültürel ve sosyoekonomik etkilerinin girişimcilerin turizm algısına etkisi: Sakarya Karasu ilçesinde bir araştırmaen_US
dc.title.alternativeThe impact of the sociocultural and socioeconomic effects of tourism on the tourism of entrepreneurs: A research in Sakarya Karasu districten_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalıen_US
dc.institutionauthorYiğit, Furkan
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage161en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid663699en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster