Araç Koltuk Süspansiyon Sistemleri İçin Çift Borulu Manyeto-Reolojik Amortisör Tasarımı ve Sayısal Analizleri
Özet
Traktör, kamyon ve otobüs gibi sürücü koltuklarının makas tipi süspansiyon mekanizmalarında, kurs boyundan dolayı sönümleyici olarak çoğunlukla klasik çift borulu amortisör kullanılmaktadır. Bu amortisörlerin sönüm değerleri, çalışacakları taşıtın durumu ile açılma ve kapanma durumlarına göre belirlenmektedir. Daha modern olan bazı süspansiyon mekanizması amortisörleri ise, bir mandal yardımıyla manuel olarak sönümleme kuvvetini ayarlayabilme özelliğine sahiptir. Sürücü istediği şekilde bu mekanik ayar sayesinde koltuk sertliğini ayarlayabilmektedir. Buna rağmen mekanizmanın performansı anlık olarak (dinamik şekilde) kontrol olmadığından kısıtlıdır. Günümüzde klasik mekanik ayarlı amortisörlere alternatif, elektronik kontrole uygun Manyeto-Reolojik (MR) sıvılı amortisörlerdir. Bu çalışmada, çift borulu mekanik ayarlı amortisör yerine kullanılabilecek, çift borulu MR amortisörün manyetik alan ve akış analizleri incelenmiş, tasarım, imalat ve montajları gerçekleştirilmiştir. Yapılan testler neticesinde karşılaşılan sonuçlar değerlendirilmiştir. In scissors-type suspension mechanisms of the driver's seats of vehicles such as tractors, trucks and buses, conventional double-tube shock absorbers are often used as dampers due to the length of the course. The damping values of these shock absorbers are determined according to the condition of the vehicle and the opening and closing conditions. Some of the modern damping mechanism have the ability to manually adjust the damping force with the help of a latch. The driver can adjust the seat stiffness with this mechanical adjustment as desired. Nevertheless, the performance of the mechanism is limited because it is not instantly (dynamically) controlled. Today, alternatives to conventional mechanical adjustable shock absorbers are shock absorbers with magnetorheological (MR) fluid suitable for electronic control. In this study, double-tube MR damper, which can be used instead of double-tube mechanically regulated shock absorber, has been investigated by numerical magnetic and flow analyses and has been designed, manufactured and tested. The results of the tests were evaluated.
Kaynak
Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve TeknolojiCilt
7Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.29109/gujsc.514507https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNeE9URTNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.14002/711
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Effects of Shell Thickness on Directional Deformation and Buckling Behaviour Cylindrical Steel Water Tanks Subjected to the Kobe Earthquake
Cylindrical steel storage tanks are widely used for the storage of various liquids, industrial chemicals and firefightingwaters. They have also been used for cooling purposes in nuclear power plants in recent years. ... -
Elektromanyetik alan teorisinde nümerik tekniklerin görsel programlama yöntemleriyle uygulanması
Genç, Halil İbrahim; Varan, Metin (2017)Elektrik-Elektronik mühendisliğinin iki alt teorisinden biri olan alan teorisi lisans öğrencilerinin algılamadagüçlük çektikleri bir konudur. Lisans döneminde elektromanyetik alanlar kapsamında alan teorisi, parçalıdiferansiyel ... -
Asansör tahrik sistemleri için dıştan rotorlu sürekli mıknatıslı bir senkron motor tasarımı
Soyaslan, Mücahit (Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, 2020)Bu tezde, asansör tahrik sistemleri için dıştan rotorlu sürekli mıknatıslı bir senkron motorunun (SMSM) tasarımı, modellenmesi ve prototip üretimi yapılmıştır. Asansör tahrik sistemlerinde genellikle içten rotorlu ve ...