Destinasyon Pazarlamasının Yerel Kalkınmaya Etkileri: Şanlıurfa Örneği
Özet
Alternatif arayışlar kapsamında kitle turizminden kaçış, bireyleri alternatif turizm türlerineyöneltirken, yörelerin kalkınması adına kilit rol oynayan destinasyonların pazarlanması önemkazanmıştır. Bu anlamda sürdürülebilir bir ekonomik kalkınmanın sağlanması için yerelyöneticilerin, girişimcilerin ve sivil toplum kuruluşlarının (STK) destinasyonların pazarlamasıkonusunda stratejik planlamalar yapmaları gerekmektedir. Böylelikle bölgeye gelen turistlerinbıraktığı para ülke bazlı iktisadi açıdan bölgesel dengesizlikleri azaltmakta önemli bir roloynayacaktır. Nitekim turistik değerleri zengin olan bölgelerde, turizm endüstrisi ekonomikbağlamda lokomotif görevi üstlenebilmektedir. Bu sebeple de destinasyonlardaki turistikdeğerlere öncelik verilmelidir. Araştırmanın amacı, destinasyon pazarlamanın yerel kalkınmayaetkilerinin incelenmesi olup, nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırma verileriŞanlıurfa’da bulunan bazı yerel yönetim temsilcileri, sivil toplum kuruluşları ve bazı özel sektörişletmelerinden nitel veri toplama tekniklerinden yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak eldeedilmiştir. Çalışma Şanlıurfa destinasyonunun ekonomi, marka değeri ve imajı, tanıtımpazarlama, çevre ve önem seviyesi bakımından incelemeyi esas almıştır. Araştırma bulgularınagöre özellikle marka imajı konusunda turistlere hakkaniyetli davranılması gerektiği sonucunavarılmış olup, çevre bağlamında ise Şanlıurfa coğrafyasındaki şehirleşmenin hızlanmasının,turistik sürdürülebilirliği olumsuz etkilediği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular ışığındayerel yönetimlere, STK ve özel sektör temsilcilerine bazı öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır. While the escape from mass tourism has been directed to alternative types of tourism, the supply of destinations that play a key role in the development of regions has gained importance. In this sense, in order to ensure sustainable economic development, local managers, entrepreneurs and non-governmental organizations should make strategic plans for destinations marketing. Thus, the money left by tourists coming to the region will play an important role in reducing regional imbalances in terms of country-based economy. As a matter of fact, the tourism industry can act as a locomotive in the economic context in the regions having touristic values. Therefore, tourist values should be given priority for destinations. The aim of this study was to investigate the effects of target marketing on local development and was designed as a qualitative research. The research data were obtained by using face-to-face technique from qualitative data collection techniques of some local government representatives, non-governmental organizations and some private sector representatives in Şanlıurfa. The study is based on the study of Şanlıurfa destination in terms of economy, brand value and image, promotion-marketing, environment and importance level. According to the findings of the research, it is concluded that tourists should be treated fairly, especially in terms of brand image, and in the context of environment, it has been concluded that accelerating urbanization in districts adversely affects sustainability. In the light of the findings, some suggestions were tried to be developed for local governments, NGOs and private sector representatives.
Kaynak
Journal of Tourism and Gastronomy StudiesCilt
7Sayı
4Bağlantı
https://doi.org/10.21325/jotags.2019.511https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpRek9URTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.14002/663