İŞ TATMİNİ VE ÇALIŞAN PERFORMANSI ÜZERİNE İÇSEL PAZARLAMANIN ETKİSİ: SPOR – FİTNESS MERKEZLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Özet
Spor-fitness merkezlerinin en önemli sermayesi ve kaynağı hizmet personelinin kendisi yani müşteriler ile yakın ilişkide bulunan çalışanlarıdır. Çalışanlar aynı zamanda işletmelerin mükemmel hizmet kavramının ana pazarlamacısıdır. Nitekim çalışanların performansı müşteri memnuniyeti yaratır, işletme performansını arttırır ve geliştirir. Bu bağlamda spor-fitness merkezi yöneticilerinin, çalışanların işlerinden tatmin olmalarını ve operasyonel sinerjiyi geliştirebilmeleri için içsel pazarlama kavramını agresif bir şekilde kullanmaları gerekmektedir. Ayrıca içsel pazarlamayı başarılı bir şekilde yürütebilmeleri için üst düzey yöneticiler tarafından içsel pazarlama uygulamalarının desteklenmesi ve teşvik edilmesi gerektiği konusunda akademisyenler fikir birliğine sahiptir. Bu araştırmada dünyada ve Türkiye’de birçok insan tarafından farklı kişisel nedenlerden dolayı spor yapmak amacıyla kullanılan spor işletmelerinden biri olan spor-fitness merkezlerinde hayata geçirilen içsel pazarlama uygulamalarının iş tatmini ve çalışan performansına etkisi incelenmiştir. Nicel araştırma yaklaşımlarından korelasyon türü ilişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde hizmet sunan spor- fitness merkezlerinde spor eğitmeni olarak görev yapan 211 erkek ve 71 kadın oluşturmaktadır. Çalışma grubuna uygulanan anket formlarından toplanan verilerin analizleri sonucunda, içsel pazarlama uygulamalarının çalışan performansı üzerindeki dolaylı etkisinin anlamlı olduğu saptanmış olup, iş tatmininin içsel pazarlama uygulamaları ile çalışan performansı arasındaki ilişkiye de aracılık ettiği tespit edilmiştir. The most important capital and resource of sports-fitness centers is the service personnel themselves, that is, their employees who are in close contact with the customers. Employees are also the main marketer of the business concept of excellent service. In fact, employee performance creates customer satisfaction, increases and improves business performance. In this context, sports-fitness center managers should use the internal marketing concept aggressively to ensure that employees are satisfied with their jobs and improve operational synergy. Additionally, academicians have a consensus that internal marketing practices should be supported and encouraged by senior managers in order to successfully conduct internal marketing. In this research, the effects of internal marketing practices implemented in sports-fitness centers, which are used by many people in the world and in Turkey to perform sports for different personal reasons, on the job satisfaction and employee performance were examined. This research carried out by the correlation type scanning model which is one of the quantitative research approaches. The study group of this research consisted of 211 men and 71 women who work as sports trainers in sports-fitness centers in Istanbul. As a result of the analysis of the data collected from the questionnaire forms applied to the study group, it was determined that the indirect effect of internal marketing practices on employee performance was significant, and the job satisfaction also mediated the relationship between internal marketing practices and employee performance.
Kaynak
SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİCilt
19Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.33689/spormetre.840413https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRRNE5qQTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.14002/630