Turizmde Nöropazarlamanın Pazarlama Karması Kapsamında Kullanımına İlişkin Literatür İncelemesi
Özet
Tüketiciler üzerinde yapılan geleneksel araştırmalar, genel olarak tüketicilerin rasyonelolduğunu düşündükleri cevaplar üzerine kurgulana gelmiştir. Ancak nöropazarlamaaraştırmacılara bundan çok daha fazlasını vadeden bir alandır. Nöropazarlama araştırmalarıson yıllarda uygulama olanaklarının artmasıyla önem kazanmaya başlamıştır. Turizmalanında da nöropazarlama çalışmalarının sayısı artmakla beraber henüz yeterli sayıdaçalışmanın yapıldığını söylemek güçtür. Bu çalışmanın amacı, uygulamalı nöropazarlamaaraştırmalarının pazarlama karması içerisindeki karşılıklarının pazarlama literatüründekidiğer çalışmalarla birlikte raporlanarak yapılan araştırmaların kategorize edilmesidir.Böylelikle nöropazarlama araştırmalarının kapsamı konusunda literatüre teorik katkısağlanacağı düşünülmektedir. Araştırmada veriler literatür taraması ile elde edilmiş olupScience Direct ve Dergi Park veri tabanlarında yer alan uygulamalı 39 çalışmaya yerverilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, pazarlama karmasının 7 P’si (ürün, fiyat, dağıtım,tutundurma, hedef kitle, süreç ve fiziksel kanıtlar) de nöropazarlama çalışmalarına konuolmuştur. Araştırmaların çoğunlukla tutundurma (reklam) ve hedef kitle üzerine yapıldığıgörülmüştür.Keywords Abstract Conventional researches on consumers have generally been based on answers that consumers think are rational. However, neuromarketing is a field that promises researchers much more than that. Neuromarketing researches have gained importance in recent years with the increase in application possibilities. Although the number of neuromarketing studies in the field of tourism is increasing, it is difficult to say that enough studies have been done yet. The aim of this study is to categorize the studies applied neuromarketing researches in the marketing mix together with other studies in the marketing literature. Thus, it is thought that a theoretical contribution will be made to the literature regarding the scope of neuromarketing researches. The literature view used for data collection and included 40 applied studies in Science Direct and Dergi Park databases to the research. According to the results of the study, 7 P of the marketing mix (product, price, place, promotion, people, process and physical evidence) have also been the subject of neuromarketing studies. It has been observed that the researches mostly focused on promotion (advertisement) and people.
Kaynak
Journal of Tourism and Gastronomy StudiesCilt
8Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.21325/jotags.2020.664https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRFME16azRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.14002/579