Taktik oyun yaklaşımının öğrencilerin motivasyonel çıktılarına etkisi
Özet
TAKTĠK OYUN YAKLAġIMININ ÖĞRENCĠLERĠN
MOTĠVASYONEL ÇIKTILARINA ETKĠSĠ
ÖZET
Öğrencilerin fiziksel olarak aktif yaĢam tarzı alıĢkanlıklarını öğrenmeleri ve
sürdürebilmeleri için olumlu fiziksel aktivite deneyimleriyle iliĢkili olarak motive
edilmeleri gereklidir. Beden eğitimi öğretmenleri, öğrencilerin fiziksel olarak aktif olma
ve kalma motivasyonlarını artırmaya yönelik yapılandırılmıĢ fiziksel aktivite ortamı
sunarak, öğrencilerin fiziksel olarak aktif yaĢam tarzı alıĢkanlıkları elde etmelerini
sağlayabilirler. Bu doğrultuda beden eğitimi derslerinin taktik oyun yaklaĢımı ile
yapılandırılması iyi bir alternatif olabilir. Bu çalıĢmanın amacı, taktik oyun
yaklaĢımının öğrencilerin motivasyonel çıktılarına etkisini incelemektir. AraĢtırmada
yarı-deneysel modellerden kontrol gruplu ön test-son test model kullanılmıĢtır.
AraĢtırmanın çalıĢma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Ġstanbul ili Bağcılar
ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 8.sınıflar arasından yansız atama
yöntemi kullanılarak seçilen iki sınıf oluĢturmaktadır. ÇalıĢma grubu olarak belirlenen
iki sınıfa öğrencilerin motivasyonel çıktılarını belirlemek için beden eğitimi yatkınlık
ölçeği, beden eğitimi motivasyon ölçeği, egzersizde temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeği ve
beden eğitimi dersine ilgi ölçeği ön test olarak uygulanmıĢ ve her iki sınıfın tüm
çıktılarda elde ettikleri puanların birbirlerine benzer oldukları bulunmuĢtur. Bu sonuçlar
doğrultusunda rastgele olarak seçilen sınıflardan biri taktik oyun yaklaĢımının
kullanılacağı deney grubu, diğer sınıf ise doğrudan öğretim modelinin kullanılacağı
kontrol grubu olarak belirlenmiĢtir. Deney grubunda dersler taktik oyun yaklaĢımı
kullanılarak iĢlenirken, kontrol grubunda doğrudan öğretim modeli kullanılarak
iĢlenmiĢtir. AraĢtırmada deney grubunu 24 öğrenci (13 erkek,11 kız), kontrol grubunu
24 (12 erkek,12 kız), öğrenci oluĢturmaktadır. AraĢtırma verileri, karıĢık ölçümlerde iki
yönlü anova kullanılarak analiz edilmiĢtir. AraĢtırma bulgularına göre; taktik oyun
yaklaĢımı ve doğrudan öğretim modeli ile ders iĢleyen öğrencilerin beden eğitimi
yatkınlık ölçeği tutum ve özyeterlilik alt boyutu puanlarında taktik oyun yaklaĢımı
lehine anlamlı bir fark elde edilirken, beden eğitimi dersine ilgi puanlarında anlamlı bir
fark elde edilmemiĢtir. Taktik oyun yaklaĢımı ve doğrudan öğretim modeli ile ders
iĢleyen öğrencilerin, beden eğitimi motivasyon ölçeği içsel, dıĢsal motivasyon ve
motivasyonsuzluk alt boyutu puanlarında taktik oyun yaklaĢımı lehine anlamlı bir fark
elde edilmiĢtir. Taktik oyun yaklaĢımı ve doğrudan öğretim modeli ile ders iĢleyen
öğrencilerin, egzersizde temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeği yeterlilik ihtiyacı, iliĢkili
olma, özerklik ihtiyacı alt boyutu puanlarında taktik oyun yaklaĢımı lehine anlamlı bir
fark elde edilmiĢtir. AraĢtırma sonuçlarına göre taktik oyun yaklaĢımının öğrencilerin
motivasyonel çıktılarına etkisinin pozitif yönde olacağı sonucuna varılabilir. THE EFFECT OF TACTICAL GAMING APPROACH ON
STUDENTS' MOTIVATIONAL OUTCOMES
ABSTRACT
In order for students to acquire and maintain physically active lifestyle habits, it is
essential to motivate them through positive experiences related to physical activity.
Physical education teachers can help students learn and maintain physically active
lifestyle habits by providing a structured physical activity environment that enhances
their motivation to be physically active. In this regard, structuring physical education
lessons with a tactical game approach can be a good alternative. The aim of this study is
to examine the effect of the tactical game approach on students' motivational outcomes.
The research utilized a semi-experimental design with a control group and pre-test-posttest model. The study's sample group consists of two classes, selected through a random
assignment method, from the 8th grades of a middle school located in Bağcılar district
of Istanbul during the 2022-2023 academic year. Physical education predisposition
scale, physical education motivation scale, basic psychological needs in exercise scale
and scale of interest in physical education were applied as a pre-test in order to
determine the motivational outputs of the students in the two classes determined as the
study group, and it was found that the scores obtained by both classes in all outputs
were similar to each other. Based on these results, one of the randomly selected classes
was determined as the experimental group, where the tactical game approach would be
used, while the other class was designated as the control group, where the direct
instruction model would be employed. In the experimental group, lessons were taught
using the tactical game approach, while in the control group, the direct instruction
model was utilized. The research consists of 24 students (13 males, 11 females) in the
experimental group and 24 students (12 males, 12 females) in the control group. The
research data was analyzed using a two-way ANOVA for mixed measurements.
According to the research findings, significant differences were observed in favor of the
tactical game approach in the attitude and self-efficacy sub-dimension scores of the
physical education predisposition scale among students taught using the tactical game
approach and the direct instruction model. However, no significant difference was
found in the interest scores in physical education. Significant differences were obtained
in favor of the tactical game approach in the internal motivation, external motivation,
and amotivation sub-dimension scores of the physical education motivation scale
among students taught using the tactical game approach and the direct instruction
model. Significant differences were obtained in favor of the tactical game approach in
the competence need, relatedness, and autonomy need sub-dimension scores of the basic
psychological needs scale in exercise among students taught using the tactical game
approach and the direct instruction model. According to the research findings, it can be
concluded that the tactical game approach has a positive impact on students'
motivational outcomes
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [698]