Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDönmez, Ahmet
dc.date.accessioned2023-06-23T06:53:24Z
dc.date.available2023-06-23T06:53:24Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-07-29
dc.identifier.uri793202
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14002/1932
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmada; beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarında akut sosyal medya maruziyetinin, sınav başarısı ve psikofizyolojik yanıtlar üzerindeki etkisinde kişilik özelliklerinin rolünü incelemek amaçlanmıştır. Araştırma deneysel desende dizayn edilmiştir. Araştırmaya Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve uygun örnekleme yöntemiyle seçilen, yaşları 18 ile 26 arasında değişen 43’ü kadın, 57’si erkek toplam 100 beden eğitimi ve spor öğretmeni adayı dahil edilmiştir. Örneklemin 50’ si deney grubunda (19 kadın; 31 erkek), 50’si kontrol grubunda (24 kadın; 26 erkek) yer almıştır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Büyük beş-50 kişilik testi ve NeXus-10 psikofizyolojik kayıt cihazı kullanılmıştır. Verilere betimsel istatistikler, Pearson korelasyon, çoklu doğrusal Regresyon, tekrarlayan ölçümlerde ANOVA ve farkın kaynağını tespit etmek için Bonferroni düzeltmeli çoklu karşılaştırma testleri uygulanmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde deney grubunda yer alan öğretmen adaylarının kişilik özellikleri ile kalp atım hızı değişkenliği parametreleri arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ayrıca kişilik özelliklerinin kalp atım hızı değişkenliği parametrelerini anlamlı şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Kontrol grubunda yer alan öğretmen adaylarının da benzer şekilde kişilik özellikleri ile kalp atım hızı değişkenliği parametreleri arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ayrıca kişilik özelliklerinin kalp atım hızı değişkenliği parametrelerini anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur. Bunlara ek olarak deney grubunda stresin etkisinin ve sınav başarısının daha düşük olduğu; buna karşın kontrol grubunda ise stresin etkisinin ve sınav başarısının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, deney grubunda yer alan öğretmen adaylarında akut sosyal medya maruziyetinin sınav başarısını düşürdüğü ve psikofizyolojik yanıtlar açısından stresi de azalttığını söylemek mümkün olabilir. Kişiliğin ise bu süreçte önemli rol oynadığı bu rolün ise dışa dönüklük, yumuşak başlılık ve duygusal dengeden kaynaklandığı söylenebilir. Kontrol grubunda yer alan öğretmen adayları açısından sonuçlar değerlendirildiğinde; sınav başarısının artmasının yanı sıra psikofizyolojik yanıtlar açısından stresin arttığını söylemek mümkün olabilir. Kişiliğin ise bu süreçte önemli rol oynadığı bu rolün ise öz denetim, deneyime açıklık ve yumuşak başlılıktan kaynaklandığı söylenebilir.en_US
dc.description.abstractSUMMARY The aim of this study is to examine the role of personality traits in the effect of acute social media exposure on exam success and psychophysiological responses in physical education and sports teacher candidates. The research is designed in an experimental design. A total of 100 physical education and sports teacher candidates, 43 female and 57 male, aged between 18 and 26, studying at Sakarya University of Applied Sciences, Faculty of Sport Sciences, Department of Physical Education and Sports Teaching and selected by convenient sampling method, were included in the study. Fifty of the sample were in the experimental group (19 female; 31 male) and 50 were in the control group (24 female; 26 male). Personal information form, Big Five Questionnaire-50 test and NeXus-10 psychophysiological recorder were used as data collection tools. Descriptive statistics, Pearson correlation, multiple linear regression, repeated measures ANOVA and Bonferroni corrected multiple comparison tests were applied to the data to determine the source of the difference. When the research findings are examined; Significant relationships were found between the personality charateristics of the teacher candidates in the experimental group and the heart rate variability parameters. In addition, it is determined that personality traits significantly predicted heart rate variability parameters. Similarly, significant relationships were found between personality traits and heart rate variability parameters of the teachers candidates in the control group. In addition, personality traits were found to significantly predict heart rate variability parameters. In addition, the effect of stress and exam success were lower in the experimental group; On the other hand, it is determined that the effect of stress and exam success were higher in the control group. As a result, it may be possible to say that acute social media exposure reduces exam success and reduces stress in terms of psychophysiological responses in teachers candidates in the experimental group. It can be said that personality plays an important role in this process, and this role stems from extroversion, agreeableness and emotional balance. When the results are evaluated in terms of teachers candidates in the control group; In addition to the increase in exam success, it may be possible to say that stress increases in terms of psychophysiological responses. Personality plays an important role in this process, and it can be said that this role stems from self-control, openness to experience and mildness.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖN SÖZ i İÇİNDEKİLER ii KISALTMALAR v TABLOLAR LİSTESİ vi ŞEKİLLER LİSTESİ ix ÖZET x SUMMARY xi BÖLÜM 1. GİRİŞ 1 1.1. Araştırmanın Amacı 2 1.2. Hipotezler 2 1.3. Araştırmanın Önemi 3 1.4. Araştırmanın Varsayımları 4 1.5. Araştırmanın Sınırlılıkları 4 1.6. Tanımlar 4 BÖLÜM 2. ARAŞTIRMANIN KURAMSAL ÇERÇEVESİ VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 5 2.1. Sosyal Medya 5 2.2.1. Sosyal medya kavramı 5 2.2.2. Sosyal medyanın etkileri 6 2.2.2.1. Sosyal medyanın akademik başarıya etkisi 6 2.2.2.2. Sosyal medyanın psikolojik sağlığa etkisi 8 2.2.2.3. Sosyal medyanın psikofizyolojik aktiviteye etkisi 9 2.2. Kişilik 10 2.2.1. Kişilik ve kişiliğin tanımlanması 11 2.2.2. Beş faktör kişilik modeli 12 2.2.2.1. Dışa dönüklük 13 2.2.2.2. Yumuşak Başlılık 13 2.2.2.3. Öz denetim 14 2.2.2.4. Duygusal denge 14 2.2.2.5. Deneyime açıklık 15 2.3. Psikofizyolojik Değişkenler 15 2.3.1. Psikofizyoloji 15 2.3.2. Kalp 16 2.3.2. Kalp atım hızı ve değişkenliği 17 2.3.2.1. Zaman düzlem metodu 18 2.3.2.2. Frekans düzlem metodu 19 2.3.2. Fotopletismografi 19 2.3.3. Otonom sinir sistemi 20 2.3.3.1. Sempatik sinir sistemi 20 2.3.3.2. Parasempatik sinir sistemi 20 2.3.4. Otonom sinir sistemi ile kalp atım hızı değişkenliği arasındaki ilişki 21 2.4. İlgili Araştırmalar 21 BÖLÜM 3. YÖNTEM 25 3.1. Araştırma Deseni 25 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Süre 25 3.3. Araştırma Grubu 25 3.4. Araştırma Protokolü 26 3.4.1. Araştırmaya dahil olma kriterleri 27 3.4.2. Araştırmadan dışlanma kriterleri 27 3.5. Veri Toplama Araçları 27 3.5.1. Kişisel bilgi formu 27 3.5.2. Büyük beş-50 kişilik testi 27 3.5.3. Psikofizyolojik ölçümler 29 3.6. Verilerin Toplanması 32 3.6.1. Deneysel işlem 33 3.6.1.1. İstirahat koşulu ölçümleri 33 3.6.1.2. Akut sosyal medya maruziyeti/nötr metin okuma 33 3.6.1.3. Akademik metin okuma 34 3.6.1.4. Akademik sınav 34 3.6.1.5. Toparlanma 34 3.7. Verilerin Saklanması ve İşlenmesi 35 3.8. Verilerin Analizi 37 3.9. Araştırmanın Etik Yönü 38 BÖLÜM 4. BULGULAR 39 4.1. Araştırmanın birinci hipotezine ait bulgular 39 4.2. Araştırmanın ikinci hipotezine ait bulgular 42 4.3. Araştırmanın üçüncü hipotezine ait bulgular 44 4.4. Araştırmanın dördüncü hipotezine ait bulgular 49 4.5. Araştırmanın beşinci hipotezine ait bulgular 50 4.6. Araştırmanın altıncı hipotezine ait bulgular 51 4.7. Araştırmanın yedinci hipotezine ait bulgular 54 4.8. Araştırmanın sekizince hipotezine ait bulgular 56 4.9. Araştırmanın dokuzuncu hipotezine ait bulgular 61 BÖLÜM 5. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER 63 5.1. Tartışma 63 5.2. Sonuç 77 5.3. Öneriler 78 5.3.1. Araştırma sonuçlarına dayalı öneriler 78 5.3.2. İlerde yapılacak araştırmalara yönelik öneriler 79 KAYNAKLAR 80 EKLER 99  en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAnahtar Kelimeler: Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adayı, Sosyal Medya, Sınav Başarısı, Psikolojik Yanıtlar, Kalp Atım Hızı Değişkenliği, Kişilik.en_US
dc.subjectKeywords: Physical Education and Sports Teacher Candidate, Social Media, Exam Success, Psychological Responses, Heart Rate Variability, Personality.en_US
dc.titleTez Künye Durumu 793202 Pdf dosyası Ek-rar dosyası Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarında akut sosyal medya maruziyetinin sınav başarısı ve psikofizyolojik yanıtlara etkisi: Kişilik özelliklerinin rolüen_US
dc.title.alternativeThe effect of acute social media exposure on exam success and psychophysiological response in physical education and sports teachers candidates: The role of personality traitsen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster