dc.contributor.author | Pehlivan, Ersin | |
dc.date.accessioned | 2023-03-23T12:28:17Z | |
dc.date.available | 2023-03-23T12:28:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.date.submitted | 2020-10-28 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14002/1866 | |
dc.description.abstract | ÖZEL EĞİTİM ÖĞRENCİLERİNE UYGULANAN EĞİTSEL
OYUNLARIN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK KAZANIMLARI
ÜZERİNE ETKİSİ
ÖZET
Bu araştırmanın amacı; eğitsel oyunlarla zenginleştirilmiş bir eğitim öğretim
faaliyetinin, özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin akademik başarıları üzerindeki
etkisini incelemektir. Gerçek deneme modellerinden, ön test-son test kontrol gruplu
modelin kullanıldığı araştırmanın deney ve kontrol grupları seçkisiz (yansız) atama
yöntemi ile belirlenmiştir.
Araştırmanın deneysel uygulaması, Sakarya iline bağlı Serdivan ilçesinde yer alan bir
özel eğitim okulunda gerçekleştirilmiştir. Bu deneysel uygulama, toplam 10 hafta
sürmüştür. Araştırmanın örneklemini; birinci ve ikinci kademe düzeyinde eğitim gören,
10’u deney ve 10’u kontrol grubunda yer alan, toplam 20 özel eğitim öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri; araştırmacı tarafından kaba değerlendirme
formaları temel alınarak hazırlanan, sekiz maddelik bir formla toplanmıştır. Elde edilen
veriler, SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve istatistiksel
işlemlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Elde edilen bu verilere, betimsel
istatistikler, Mann Whitney-U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgular; eğitsel oyunlar aracılığıyla yapılan eğitim
öğretim faaliyetlerinin, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin akademik başarıları
üzerinde olumlu etkilerinin olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin bireysel eğitim
programları incelendikten sonra belirlenen; ritmik sayma, sesleri ayırt etme, sağ sol
kavramını bilme ve müzik aletlerinin seslerini ayırt etme becerilerinin öğretiminde;
eğitsel oyunlar aracılığıyla yapılan deneysel işlemin, deney grubu lehine anlamlı bir
farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir.
Sonuç olarak; özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin eğitimlerinde eğitsel oyunların
kullanılmasının, öğrencilerin akademik başarılarını arttırdığı tespit edilmiştir. Edinilen
sonuçlar ışığında, özel bireylerin eğitim öğretim faaliyetlerinde eğitsel oyunların
kullanılmasının oldukça yararlı ve önemli olduğu söylenebilir. | en_US |
dc.description.abstract | THE EFFECTS OF EDUCATIONAL GAMES APPLIED TO
SPECIAL EDUCATION STUDENTS ON THE ACADEMIC
ATTACHMENT OF STUDENTS
SUMMARY
The game, which is an important part of the childhood period, in particular, is
frequently used in education today. The reason for this; research about games is to
reveal the usefulness of games. Game is also a very important material for education in
addition to contributing to the mental and physical health of children. Because; children
are stress-free and happy during the game. This provides a favorable environment for
education. The purpose of this research is to examine the effect of an educational
activity enriched with educational games on the academic achievement of individuals in
need of special education. Experimental and control groups of the research in which the
pre-test-post-test control group model was used among the real trial models, were
determined by random assignment method.
The experimental application of the research was carried out in a special education
school located in the Serdivan district of Sakarya province. This experimental
application took a total of 10 weeks. The sample of the research; consists of 20 special
education students, 10 of whom are in the experimental group and 10 of them in the
control group, studying at the first and second levels. The data of the research was
collected with an eight-item form prepared by the researcher based on rough assessment
forms. The data obtained were analyzed using the SPSS 21.0 statistical package
program and the level of significance in statistical operations was taken as 0.05.
Descriptive statistics, Mann Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks test were applied
to these data.
Findings of the research show that educational activities carried out through educational
games have positive effects on the academic success of individuals who need special
education. After examining the students' individual education programs; in teaching the
skills of rhythmic counting, distinguishing sounds, knowing the concept of right and
left, and distinguishing the sounds of musical instruments; It has been determined that
the experimental process performed through educational games creates a significant
difference in favor of the experimental group.
As a result; It has been determined that the use of educational games in the education of
individuals in need of special education increases the academic success of students. In
light of the obtained results, it can be said that using educational games in education and
training activities of speacialindividuals is very useful and important. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
TEŞEKKÜR .....................................................................................................................i
İÇİNDEKİLER ...............................................................................................................ii
KISALTMALAR ............................................................................................................ v
TABLOLAR LİSTESİ...................................................................................................vi
ÖZET..............................................................................................................................vii
BÖLÜM 1.
GİRİŞ ............................................................................................................................... 1
1.1. Problem Cümlesi.................................................................................................... 3
1.2. Alt Problemler........................................................................................................ 3
1.3. Araştırmanın Önemi............................................................................................... 3
1.4. Araştırmanın Varsayımları..................................................................................... 4
1.5. Araştırmanın Sınırlılıkları ...................................................................................... 4
1.6. Tanımlar ................................................................................................................. 4
BÖLÜM 2.
ARAŞTIRMANIN KURAMSAL ÇERÇEVESİ VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR ... 6
2.1. Eğitim..................................................................................................................... 6
2.1.1. Eğitim nedir?................................................................................................... 6
2.1.2. Eğitimle ilgili temel kavramlar ....................................................................... 8
2.1.3. Eğitim türleri................................................................................................. 10
2.1.3.1. Formal eğitim......................................................................................... 10
2.1.3.2. İnformal eğitim....................................................................................... 11
2.1.4. Eğitim ve felsefe ........................................................................................... 11
2.1.5. Eğitim ve psikoloji........................................................................................ 13
2.1.6. Eğitim ve toplum........................................................................................... 14
2.1.7. Eğitim ve ekonomi........................................................................................ 15
2.1.8. Eğitim ve hukuk ............................................................................................ 17
2.2. Özel Eğitim .......................................................................................................... 18
2.2.1. Özel eğitim ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyler ...................................... 18
2.2.2. Özel eğitimin tarihçesi .................................................................................. 20
2.2.3. Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin sınıflandırılması................................ 22
2.3.1.1. Görme engelli bireyler ........................................................................... 23
2.3.1.2. İşitme engelli bireyler ............................................................................ 24
2.3.1.3. Konuşma ve dil bozukluğu olanlar bireyler........................................... 25
2.3.1.4. Bedensel yetersizliği ve süreğen hastalığı olan bireyler ........................ 26
iii
2.3.1.5. Üstün zekâlı ve üstün yetenekli bireyler................................................ 28
2.3.1.6. Öğrenme güçlüğü gösterenler bireyler................................................... 29
2.3.1.7. Uyumsuz çocuklar (duygu ve davranış bozukluğu olan çocuklar)........ 30
2.3.1.8. Otizm spektrum bozukluğu gösteren bireyler........................................ 31
2.3.1.9. Zihinsel engelli bireyler ......................................................................... 32
2.2.4. Zihinsel engelli bireylerin sınıflandırılması.................................................. 33
2.2.4.1. Eğitsel sınıflandırma .............................................................................. 34
2.2.4.2. Psikolojik Sınıflandırma......................................................................... 34
2.2.5. Zihinsel engelliliğin nedenleri ...................................................................... 37
2.2.5.1. Doğum öncesi ortaya çıkan nedenler..................................................... 37
2.2.5.2. Doğum sırasında ortaya çıkan nedenler................................................. 38
2.2.5.3. Doğum sonrasında ortaya çıkan nedenler .............................................. 38
2.2.6. Zihin engelli çocukların öğrenme ve bilişsel özellikleri............................... 39
2.2.7. Zihin engellilerin eğitim gereksinimleri ....................................................... 40
2.2.8. Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) ................................................... 41
2.3. Oyun ..................................................................................................................... 42
2.3.1. Oyun çeşitleri ................................................................................................ 45
2.3.2. Oyun kuramları ............................................................................................. 47
2.3.2.1. Hayata hazırlık kuramı........................................................................... 48
2.3.2.2. Fazla enerji kuramı................................................................................. 48
2.3.2.4. Tekrarlama kuramı................................................................................. 48
2.3.2.5. Freud’un psikanalitik kuramı................................................................. 49
2.3.2.6. Piaget’in bilişsel gelişim kuramı............................................................ 50
2.3.2.7. Erikson’un psikososyal gelişim kuramı ................................................. 50
2.3.2.8. Vygotsky’nin sosyo-kültürel gelişim kuramı......................................... 51
2.3.2.9. Bandura’nın sosyal öğrenme kuramı ..................................................... 52
2.3.2.10. Kolberg’in ahlak gelişim kuramı ......................................................... 53
2.3.3. Oyunun bireyin gelişimine etkileri ............................................................... 54
2.3.3.1. Oyunun bilişsel gelişime etkileri............................................................ 54
2.3.3.2. Oyunun fiziksel gelişime etkileri ........................................................... 55
2.3.3.3. Oyunun duygusal gelişime etkileri ........................................................ 55
2.3.3.4. Oyunun sosyal gelişime etkileri............................................................. 56
2.3.4. Oyunun eğitimde kullanılmasının yararları .................................................. 56
2.3.5. Eğitsel oyun................................................................................................... 59
2.3.6. Özel eğitimde oyunun önemi ........................................................................ 60
2.4. İlgili Araştırmalar................................................................................................. 61
2.4.1. Yurt içinde yapılan araştırmalar.................................................................... 61
2.4.2. Yurt dışında yapılan araştırmalar.................................................................. 64
BÖLÜM 3.
YÖNTEM....................................................................................................................... 67
3.1 Araştırmanın Modeli ............................................................................................. 67
3.2. Çalışma Grubu...................................................................................................... 68
3.3. Veri Toplama Aracı.............................................................................................. 68
3.4. Deneysel İşlem Süreci.......................................................................................... 69
3.4.1. Deneysel işlem basamakları.......................................................................... 69
3.4.2. Deney ve kontrol grubunda yapılan çalışmalar............................................. 71
3.4.2.1. Deney grubunda yapılan çalışmalar....................................................... 71
iv
3.4.2.2. Kontrol grubunda yapılan çalışmalar..................................................... 72
3.5. Verilerin Analizi................................................................................................... 73
BÖLÜM 4.
ARAŞTIRMA BULGULARI....................................................................................... 74
BÖLÜM 5.
TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER ...................................................................... 79
5.1. Tartışma................................................................................................................ 79
5.2. Sonuç.................................................................................................................... 89
5.3. Öneriler................................................................................................................. 90
5.3.1. Araştırma sonuçlarına ilişkin öneriler........................................................... 90
5.3.1. Gelecek araştırmalara ilişkin öneriler ........................................................... 90
KAYNAKLAR .............................................................................................................. 92
EKLER......................................................................................................................... 105
ÖZGEÇMİŞ................................................................................................................. 112 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim, Özel Eğitim, Özel Eğitime Muhtaç Birey, Akademik Beceri, Akademik Başarı, Oyun, Eğitsel Oyun | en_US |
dc.subject | Education, Special Education, Individual in Need of Special Education, Academic Skill, Academic Achievement, Game, Educational Game. | en_US |
dc.title | Özel eğitim öğrencilerine uygulanan eğitsel oyunların öğrencilerin akademik kazanımları üzerine etkisi | en_US |
dc.title.alternative | The effects of educational games applied to special education students on the academic attachment of students | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |