Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorPehlivan, Ersin
dc.date.accessioned2023-03-23T12:28:17Z
dc.date.available2023-03-23T12:28:17Z
dc.date.issued2020en_US
dc.date.submitted2020-10-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14002/1866
dc.description.abstractÖZEL EĞİTİM ÖĞRENCİLERİNE UYGULANAN EĞİTSEL OYUNLARIN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK KAZANIMLARI ÜZERİNE ETKİSİ ÖZET Bu araştırmanın amacı; eğitsel oyunlarla zenginleştirilmiş bir eğitim öğretim faaliyetinin, özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin akademik başarıları üzerindeki etkisini incelemektir. Gerçek deneme modellerinden, ön test-son test kontrol gruplu modelin kullanıldığı araştırmanın deney ve kontrol grupları seçkisiz (yansız) atama yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın deneysel uygulaması, Sakarya iline bağlı Serdivan ilçesinde yer alan bir özel eğitim okulunda gerçekleştirilmiştir. Bu deneysel uygulama, toplam 10 hafta sürmüştür. Araştırmanın örneklemini; birinci ve ikinci kademe düzeyinde eğitim gören, 10’u deney ve 10’u kontrol grubunda yer alan, toplam 20 özel eğitim öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri; araştırmacı tarafından kaba değerlendirme formaları temel alınarak hazırlanan, sekiz maddelik bir formla toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve istatistiksel işlemlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Elde edilen bu verilere, betimsel istatistikler, Mann Whitney-U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular; eğitsel oyunlar aracılığıyla yapılan eğitim öğretim faaliyetlerinin, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin akademik başarıları üzerinde olumlu etkilerinin olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin bireysel eğitim programları incelendikten sonra belirlenen; ritmik sayma, sesleri ayırt etme, sağ sol kavramını bilme ve müzik aletlerinin seslerini ayırt etme becerilerinin öğretiminde; eğitsel oyunlar aracılığıyla yapılan deneysel işlemin, deney grubu lehine anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak; özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin eğitimlerinde eğitsel oyunların kullanılmasının, öğrencilerin akademik başarılarını arttırdığı tespit edilmiştir. Edinilen sonuçlar ışığında, özel bireylerin eğitim öğretim faaliyetlerinde eğitsel oyunların kullanılmasının oldukça yararlı ve önemli olduğu söylenebilir.en_US
dc.description.abstractTHE EFFECTS OF EDUCATIONAL GAMES APPLIED TO SPECIAL EDUCATION STUDENTS ON THE ACADEMIC ATTACHMENT OF STUDENTS SUMMARY The game, which is an important part of the childhood period, in particular, is frequently used in education today. The reason for this; research about games is to reveal the usefulness of games. Game is also a very important material for education in addition to contributing to the mental and physical health of children. Because; children are stress-free and happy during the game. This provides a favorable environment for education. The purpose of this research is to examine the effect of an educational activity enriched with educational games on the academic achievement of individuals in need of special education. Experimental and control groups of the research in which the pre-test-post-test control group model was used among the real trial models, were determined by random assignment method. The experimental application of the research was carried out in a special education school located in the Serdivan district of Sakarya province. This experimental application took a total of 10 weeks. The sample of the research; consists of 20 special education students, 10 of whom are in the experimental group and 10 of them in the control group, studying at the first and second levels. The data of the research was collected with an eight-item form prepared by the researcher based on rough assessment forms. The data obtained were analyzed using the SPSS 21.0 statistical package program and the level of significance in statistical operations was taken as 0.05. Descriptive statistics, Mann Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks test were applied to these data. Findings of the research show that educational activities carried out through educational games have positive effects on the academic success of individuals who need special education. After examining the students' individual education programs; in teaching the skills of rhythmic counting, distinguishing sounds, knowing the concept of right and left, and distinguishing the sounds of musical instruments; It has been determined that the experimental process performed through educational games creates a significant difference in favor of the experimental group. As a result; It has been determined that the use of educational games in the education of individuals in need of special education increases the academic success of students. In light of the obtained results, it can be said that using educational games in education and training activities of speacialindividuals is very useful and important.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER TEŞEKKÜR .....................................................................................................................i İÇİNDEKİLER ...............................................................................................................ii KISALTMALAR ............................................................................................................ v TABLOLAR LİSTESİ...................................................................................................vi ÖZET..............................................................................................................................vii BÖLÜM 1. GİRİŞ ............................................................................................................................... 1 1.1. Problem Cümlesi.................................................................................................... 3 1.2. Alt Problemler........................................................................................................ 3 1.3. Araştırmanın Önemi............................................................................................... 3 1.4. Araştırmanın Varsayımları..................................................................................... 4 1.5. Araştırmanın Sınırlılıkları ...................................................................................... 4 1.6. Tanımlar ................................................................................................................. 4 BÖLÜM 2. ARAŞTIRMANIN KURAMSAL ÇERÇEVESİ VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR ... 6 2.1. Eğitim..................................................................................................................... 6 2.1.1. Eğitim nedir?................................................................................................... 6 2.1.2. Eğitimle ilgili temel kavramlar ....................................................................... 8 2.1.3. Eğitim türleri................................................................................................. 10 2.1.3.1. Formal eğitim......................................................................................... 10 2.1.3.2. İnformal eğitim....................................................................................... 11 2.1.4. Eğitim ve felsefe ........................................................................................... 11 2.1.5. Eğitim ve psikoloji........................................................................................ 13 2.1.6. Eğitim ve toplum........................................................................................... 14 2.1.7. Eğitim ve ekonomi........................................................................................ 15 2.1.8. Eğitim ve hukuk ............................................................................................ 17 2.2. Özel Eğitim .......................................................................................................... 18 2.2.1. Özel eğitim ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyler ...................................... 18 2.2.2. Özel eğitimin tarihçesi .................................................................................. 20 2.2.3. Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin sınıflandırılması................................ 22 2.3.1.1. Görme engelli bireyler ........................................................................... 23 2.3.1.2. İşitme engelli bireyler ............................................................................ 24 2.3.1.3. Konuşma ve dil bozukluğu olanlar bireyler........................................... 25 2.3.1.4. Bedensel yetersizliği ve süreğen hastalığı olan bireyler ........................ 26 iii 2.3.1.5. Üstün zekâlı ve üstün yetenekli bireyler................................................ 28 2.3.1.6. Öğrenme güçlüğü gösterenler bireyler................................................... 29 2.3.1.7. Uyumsuz çocuklar (duygu ve davranış bozukluğu olan çocuklar)........ 30 2.3.1.8. Otizm spektrum bozukluğu gösteren bireyler........................................ 31 2.3.1.9. Zihinsel engelli bireyler ......................................................................... 32 2.2.4. Zihinsel engelli bireylerin sınıflandırılması.................................................. 33 2.2.4.1. Eğitsel sınıflandırma .............................................................................. 34 2.2.4.2. Psikolojik Sınıflandırma......................................................................... 34 2.2.5. Zihinsel engelliliğin nedenleri ...................................................................... 37 2.2.5.1. Doğum öncesi ortaya çıkan nedenler..................................................... 37 2.2.5.2. Doğum sırasında ortaya çıkan nedenler................................................. 38 2.2.5.3. Doğum sonrasında ortaya çıkan nedenler .............................................. 38 2.2.6. Zihin engelli çocukların öğrenme ve bilişsel özellikleri............................... 39 2.2.7. Zihin engellilerin eğitim gereksinimleri ....................................................... 40 2.2.8. Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) ................................................... 41 2.3. Oyun ..................................................................................................................... 42 2.3.1. Oyun çeşitleri ................................................................................................ 45 2.3.2. Oyun kuramları ............................................................................................. 47 2.3.2.1. Hayata hazırlık kuramı........................................................................... 48 2.3.2.2. Fazla enerji kuramı................................................................................. 48 2.3.2.4. Tekrarlama kuramı................................................................................. 48 2.3.2.5. Freud’un psikanalitik kuramı................................................................. 49 2.3.2.6. Piaget’in bilişsel gelişim kuramı............................................................ 50 2.3.2.7. Erikson’un psikososyal gelişim kuramı ................................................. 50 2.3.2.8. Vygotsky’nin sosyo-kültürel gelişim kuramı......................................... 51 2.3.2.9. Bandura’nın sosyal öğrenme kuramı ..................................................... 52 2.3.2.10. Kolberg’in ahlak gelişim kuramı ......................................................... 53 2.3.3. Oyunun bireyin gelişimine etkileri ............................................................... 54 2.3.3.1. Oyunun bilişsel gelişime etkileri............................................................ 54 2.3.3.2. Oyunun fiziksel gelişime etkileri ........................................................... 55 2.3.3.3. Oyunun duygusal gelişime etkileri ........................................................ 55 2.3.3.4. Oyunun sosyal gelişime etkileri............................................................. 56 2.3.4. Oyunun eğitimde kullanılmasının yararları .................................................. 56 2.3.5. Eğitsel oyun................................................................................................... 59 2.3.6. Özel eğitimde oyunun önemi ........................................................................ 60 2.4. İlgili Araştırmalar................................................................................................. 61 2.4.1. Yurt içinde yapılan araştırmalar.................................................................... 61 2.4.2. Yurt dışında yapılan araştırmalar.................................................................. 64 BÖLÜM 3. YÖNTEM....................................................................................................................... 67 3.1 Araştırmanın Modeli ............................................................................................. 67 3.2. Çalışma Grubu...................................................................................................... 68 3.3. Veri Toplama Aracı.............................................................................................. 68 3.4. Deneysel İşlem Süreci.......................................................................................... 69 3.4.1. Deneysel işlem basamakları.......................................................................... 69 3.4.2. Deney ve kontrol grubunda yapılan çalışmalar............................................. 71 3.4.2.1. Deney grubunda yapılan çalışmalar....................................................... 71 iv 3.4.2.2. Kontrol grubunda yapılan çalışmalar..................................................... 72 3.5. Verilerin Analizi................................................................................................... 73 BÖLÜM 4. ARAŞTIRMA BULGULARI....................................................................................... 74 BÖLÜM 5. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER ...................................................................... 79 5.1. Tartışma................................................................................................................ 79 5.2. Sonuç.................................................................................................................... 89 5.3. Öneriler................................................................................................................. 90 5.3.1. Araştırma sonuçlarına ilişkin öneriler........................................................... 90 5.3.1. Gelecek araştırmalara ilişkin öneriler ........................................................... 90 KAYNAKLAR .............................................................................................................. 92 EKLER......................................................................................................................... 105 ÖZGEÇMİŞ................................................................................................................. 112en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim, Özel Eğitim, Özel Eğitime Muhtaç Birey, Akademik Beceri, Akademik Başarı, Oyun, Eğitsel Oyunen_US
dc.subjectEducation, Special Education, Individual in Need of Special Education, Academic Skill, Academic Achievement, Game, Educational Game.en_US
dc.titleÖzel eğitim öğrencilerine uygulanan eğitsel oyunların öğrencilerin akademik kazanımları üzerine etkisien_US
dc.title.alternativeThe effects of educational games applied to special education students on the academic attachment of studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster