dc.description.abstract | Amaç: Çalışmanın amacı, amatör ve profesyonel erkek futbol- cuların antrenman sonrası bildikleri ve kullandıkları toparlanma yöntemlerini incelemek, sporda toparlanma ile ilgili görüşlerini değer- lendirmek, toparlanma bilgi düzeylerini ve bilgi düzeylerine etki ede- bilecek faktörleri belirlemektir. Gereç ve Yöntemler: Marmara Bölgesi’ndeki 18-30 yaş arası 149 amatör ve 81 profesyonel erkek fut- bolcu, kolayda örnekleme yöntemiyle çalışmaya dâhil edilmiştir. Spor- cuların demografik özellikleri, belli alışkanlıkları ve toparlanma ile ilgili görüşleri, kullandıkları toparlanma teknikleri ve bu tekniklerin kullanım sıklıkları, toparlanma ile ilgili bilgiye erişim yolları anket hâ- linde incelenmiştir. Ayrıca Aydemir ve ark. tarafından geliştirilen (Kuder Richardson-20 güvenirlik katsayısı=0,80) 14 sorudan oluşan Sporda Toparlanma Bilgi Testi ile de futbolcuların toparlanma bilgi dü- zeylerine bakılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ta- nımlayıcı istatistiklerin yanı sıra gruplar arası istatistiksel farklılıklar için İki Yüzde Arasındaki Farkın Anlamlılık Testi, İki Ortalama Ara- sındaki Farkın Anlamlılık Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi Testi, değişkenler arası ilişki için Pearson Momentler çarpımı kullanılmış ve anlamlılık düzeyi (?) 0,05 olarak belirlenmiştir. Bulgular: Futbolcu- ların toparlanma bilgi düzeyi “orta düzey” (amatör X: 50,58, profes- yonel X: 58,44) olarak bulunmuş olup, profesyonel futbolcuların Sporda Toparlanma Bilgi Testi düzeyleri istatistiksel olarak daha yük- sektir (p<0,05). Futbolcuların en sık kullandıkları toparlanma teknik- lerinin aktif ve pasif toparlanma olduğu, toparlanma süreçlerine olumlu baktıkları ve toparlanma ile ilgili görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı gözlenmiştir (p>0,05). Sporcular, toparlanma bilgisine erişim kanalı olarak ise en çok antrenör (amatör: %79, pro- fesyonel: %75) kanalını kullanmaktadır. Sonuç: Sporcularda topar- lanma bilgi düzeylerini artırmak ve bu bağlamda performans artışına da katkıda bulunmak için eğitim destekleri sağlamak, en çok bilgi al- dıkları kanal olan antrenör eğitimlerine önem vermek, spora ve spor- cuya özgü toparlanma yöntemlerini geliştirmek önerilebilir. | en_US |