Kişilik özellikleri ile egzersize katılım motivasyonu arasındaki ilişki
Abstract
Yapılan bu araştırmada egzersiz yapma alışkanlığı bulunan lise öğrencilerinde kişilik özellikleri ile egzersize katılım motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya egzersiz yapma alışkanlığı bulunan 397 lise öğrencisi katılmıştır. Yapılan bu çalışmada kolayda örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde "Beş Faktör Kişilik Ölçeği" ile "Rekreasyonel Egzersize Güdülenme Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz aşamasında SPSS 22.0 programında frekans, güvenilirlik, Pearson korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda lise öğrencilerinin kişilik özellikleri incelendiği zaman dışa dönüklük ve duygusal dengesizlik düzeyinin orta seviyede olduğu, sorumluluk, yumuşak başlılık ve deneyime açıklık düzeylerinin ise orta seviyenin üzerinde olduğu bulunmuştur. Rekreatif amaçlı egzersiz motivasyonlarıyla ilgili bulgular incelendiği zaman rekabet ile sosyal ve eğlence motivasyonlarının orta düzeyde olduğu, sağlık, vücut ve dış görünüş ile beceri gelişimi motivasyon düzeylerinim ise orta düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Lise öğrencilerinin kişilik özellikleri alt boyutları ile egzersize katılım motivasyonu alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Bunun yanında kişilik özelliklerinin egzersize katılım motivasyonu alt boyutlarını anlamlı düzeyde etkilediği belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, egzersiz yapma alışkanlığı bulunan lise öğrencilerinde kişilik özellikleri ile egzersize katılım motivasyon düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu, bunun yanında kişilik özelliklerinin egzersiz katılım motivasyonlarını etkileyen bir unsur olduğu söylenebilir. In this study, it was aimed to examine the relationship between personality traits and motivation levels for exercising in high school students who have the habit of exercising regularly. 397 high school students who have the habit of exercising regularly participated in the research. In this study, convenience sampling method was used. In the data collection process of the research, "Five Factor Personality Scale" and "Recreational Exercise Motivation Questionnaire" were used. In the analysis phase of the data obtained, frequency, reliability, Pearson correlation and regression analyzes were used in the SPSS 22.0 program. At the end of the study, when the personality traits of high school students were examined, it was found that the level of extraversion and emotional instability was moderate, while the levels of responsibility, agreeableness and openness to experience were above the medium level. When the findings related to recreational exercise motivations were examined, it was determined that the competition, social and entertainment motivations were moderate, and my health, body and appearance and skill development motivation levels were above the medium level. It was determined that there were positive and significant relationships between the personality traits of high school students and the motivation for exercising (p<0.05). In addition, it was determined that personality traits significantly affected the motivation sub-dimensions for exercising (p<0.05). As a result, it can be said that there is a significant relationship between personality traits and motivation levels for exercising in high school students who have the habit of exercising regularly, and that personality traits are a factor affecting their motivation to participate in exercising.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg8eTpuE_kWpkHCOnG5r78zplc2PpGKG9VxkpETKZxy6qhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/EkGoster?key=6ZtRe5rnHrr74rjfYBQv_nG6jiqd8NLJjzYH4jtDh0YBQOLMQtgKJP1HtaMtEz1c
https://hdl.handle.net/20.500.14002/1170
Collections
- Tez Koleksiyonu [698]