Gastronomi turizminin destinasyon pazarlamasına etkisi: Kazakistan örneği
Abstract
GASTRONOMİ TURİZMİNİN DESTİNASYON
PAZARLAMASINA ETKİSİ: KAZAKİSTAN ÖRNEĞİ
ÖZET
Bu araştırmanın genel amacı Kazakistan gastronomi turizminin destinasyon
pazarlamasına etkisini ortaya koymaktır. Karma yöntem kullanılan bu araştırmanın
verileri hem nicel hem de nitel veri toplama teknikleriyle elde edilmiştir. Araştırmanın
evrenini Kazakistan turizm paydaşları oluşturmaktadır. Bu araştırmanın 3 ayrı
örneklem grubu vardır.
Birinci örneklem grubunu Kazakistan'ın Almatı bölgesini ziyaret eden 362 yabancı
turist oluşturmaktadır. Bu turist grubu ile anket yoluyla veriler elde edilmiştir. İkinci
örneklem grubunu Kazakistan’daki yerel halktan oluşan 421 kişi oluşturmaktadır. Bu
örneklem grubu ile anket yapılarak veriler elde edilmiştir. Üçüncü örneklem grubunu
ise Almatı bölgesinde turizm hizmeti veren paydaşlardan seçilmiş 15 kişi
oluşturmaktadır. Bu örneklem grubu ile derinlemesine mülakatlar yapılarak veriler
elde edilmiştir. Elde edilen nicel veriler SPSS ve AMOS; nitel veriler ise MAXQDA
programıyla analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre genel olarak Kazakistan gastronomi turizminin
destinasyon pazarlaması üzerinde önemli ölçüde etkili olduğu saptanmıştır.
Destinasyon gastronomi imajı, gastronomi deneyimi, gastronomi memnuniyeti,
destinasyon memnuniyeti ve sadakat değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler ve
birbirleri üzerindeki etkileri belirlenmiştir. Turistlerin Kazakistan’ı genellikle iş,
kültür ve eko turizm amaçlı ziyaret ettikleri, Kazak mutfak kültürünü deneyimlemek
için tekrar ziyaret etme niyetlerinin de arttığı tespit edilmiştir. Bunun sonucunda
turizm paydaşlarının ve yerel halkın Kazak mutfak kültürüne ilgisinin ve
farkındalığının artmasının yanı sıra dünya pazarına tanıtılması ve sunulması için
gastronomi ürünlerini geliştirmeye, modernleştirmeye, rekabet unsuru haline
getirmeye yöneldiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Kazakistan gastronomi turizminin
ulusal ve uluslararası alanda pazarlanabilmesi için öncelikle Kazak mutfak kültürünün
oluşturulması, gastronomi turizmine ilişkin katkı, etki, gelişme faktörleri ve hedef
pazarın belirlenmesi, gelişmeme nedenlerinin araştırılarak ortadan kaldırılması,
tanıtım faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi gerektiği de tespit edilmiştir. Bununla birlikte
ideal Kazak menüsü; kazı (soğuk başlangıç), etli çorba (çorba), beşparmak (ana
yemek), baursak (ara sıcak), etli salata (salatla), irimşik/jent (tatlı) ve kımız (içecek)
olarak saptanmıştır. Elde edilen nicel ve nitel bulguların birbirini desteklediği de
görülmüştür. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda kamu ve özel sektöre, yerel halka ve
araştırmacılara öneriler sunulmuştur. THE IMPACT OF GASTRONOMY TOURISM ON
DESTINATION MARKETING: THE CASE OF KAZAKHSTAN
ABSTRACT
The general aim of this research is to reveal the impact of Kazakhstan gastronomy
tourism on destination marketing. In this context, quantitative and qualitative research
methods were used in the study. The whole population is consist of stakeholders of
Kazakhstan tourism. Three samples are selected from this population.
The first sample consists of 362 foreign tourists visiting the Almaty region of
Kazakhstan. Data were obtained through a survey of this tourist group. The second
sample consists of 421 local people from Kazakhstan. Data were obtained by
surveying this group. The third sample consists of 15 people selected from the
stakeholders providing tourism services in the Almaty region. Data were obtained by
conducting in-depth interviews with this sample group. Quantitative data were
analyzed by using SPSS and AMOS, and qualitative data were analyzed by using
MAXQDA programs.
According to the results of the research, it has been seen that Kazakhstan gastronomy
tourism has a great impact on destination marketing in general. Significant
relationships between destination gastronomy image, gastronomic experience,
gastronomic satisfaction, destination satisfaction and loyalty variables and their effects
on each other were determined. It has been also determined that the intention of tourists
to visit Kazakhstan to experience Kazakh culinary culture has increased, especially
business, culture and eco-tourism. It has been observed that this situation has increased
the interest and awareness of the tourism stakeholders and the local people about the
Kazakh culinary culture and tended to develop, modernize and compete to present it
to the world market and promote it. In addition, it has been concluded that for the
national and international recognition and marketing of gastronomy tourism in
Kazakhstan, it is necessary to create Kazakh cuisine culture, determine the
contribution, effect, development factors, and target market of gastronomy tourism, to
investigate and eliminate the reasons for its development, and to realise marketing and
promotional activities. However, the ideal Kazakh menu was determined as kazy (cold
starter), soup with meat (soup), beshbarmak (main dish), baursak (hot appetizer), meat
salad (salad), irimshik/jent (dessert), and kumiss (drink). It has also been seen that the
obtained quantitative and qualitative findings support each other. Suggestions were
made to the public and private sectors, local people and researchers
Collections
- Tez Koleksiyonu [698]