Covıd-19 sürecinde restoranda tüketim davranışı üzerine bir araştırma
Özet
COVID-19 SÜRECİNDE RESTORANDA TÜKETİM DAVRANIŞI
ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÖZET
COVID-19 pandemisi birey sağlığı başta olmak üzere, sosyal hayatı ve ekonomiyi
oluşturan pek çok sektörü olumsuz yönde etkilemiştir. Bu süreçte yiyecek içecek sektörü
de pandemiden en çok etkilenen sektörler arasında yer almıştır. Bireylerin tüketim
davranışına yönelik tutumları, ekonomik ve politik değişim, savaş, salgın, doğal afet
durumları ile değişime uğrayabilmektedir. COVID-19 pandemi sürecinde restoran
işletmelerinin tüketicilere daha iyi hizmet verebilmesi adına bireylerin tüketim
davranışlarında meydana gelen değişimlerin, restoran işletmelerinden almak istedikleri
hizmete yönelik beklentilerinin ve değerlendirmelerinin belirlenmesi önemli hale
gelmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın temel amacı; COVID-19 pandemisi sürecinde
“normalleşme süreci” olarak adlandırılan dönemde tüketicilerin davranış değişimlerini,
restoran işletmelerinde yiyecek içecek tüketme talebini restoran işletmelerinden almak
istedikleri hizmetin niteliği üzerinden tespit etmektir.
Bu araştırma kapsamında nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sürecinde
veriler anket aracılığıyla toplanmıştır. Kolayda örnekleme tekniği ile toplamda 758
katılımcıya ulaşılmıştır. Elde edilen anketlerin tamamı değerlendirmeye alınmıştır.
Verilerin analizi aşamasında SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma
kapsamında yüzde, frekans, aritmetik ortalama, faktör, korelasyon, t-testi, tek yönlü
varyans (ANOVA), Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve Tukey HDS çoklu karşılaştırma
test analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda tüketicilerin COVID-19 pandemisi
normalleşme sürecinde restoran işletmelerinde yiyecek içecek tüketme talebinin ve
restoran işletmelerinden almak istedikleri hizmetin nitelikleri belirlenmiştir. Bu
doğrultuda restoran işletmelerine, araştırmacılara, kamu kurum ve kuruluşlarına öneriler
sunulmuştur A RESEARCH ON CONSUMPTION BEHAVIOR IN RESTAURANT
DURING COVID-19
ABSTRACT
The COVID-19 pandemic has adversely affected many sectors that make up the social
life and economy, especially the individual health. In this process, the food and beverage
sector was among the sectors most affected by the pandemic. Attitudes of individuals
towards consumption behavior can be changed by economic and political change, war,
epidemic, natural disaster situations. During the COVID-19 pandemic, it has become
important to determine the changes in the consumption behaviors of individuals, their
expectations and evaluations for the service they want to receive from restaurant
businesses in order for restaurant businesses to provide better service to consumers. In
this direction, the main aim of the research is; It is to determine the behavioral changes
of consumers in the period called “normalization process” during the COVID-19
pandemic process, the demand for consuming food and beverage in restaurant businesses,
based on the quality of the service they want to receive from restaurant businesses.
Quantitative research method was used in this research. During the research process, data
were collected through a questionnaire. A total of 758 participants were reached with the
convenience sampling technique. All of the obtained questionnaires were evaluated.
SPSS statistical program was used in the analysis of the data. Within the scope of the
research, percentage, frequency, arithmetic mean, factor, correlation, t-test, one-way
variance (ANOVA), Mann-Whitney U, Kruskal Wallis and Tukey HDS multiple
comparison test analyzes were performed. As a result of the research, the characteristics
of the consumers' demand for consuming food and beverage in restaurant businesses and
the service they want to receive from restaurant businesses during the COVID-19
pandemic normalization process were determined. In this direction, suggestions were
presented to restaurant businesses, researchers, public institutions and organizations.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [698]